Tu będziemy stopniowo dołączać zapisy o lekcjach z kalkulatorem dla absolutnie początkujących, tak jakby to było w szkole podstawowej np. w 4 lub piątej klasie. Ale nawet Ci bardzo doświadczeni matematycznie koledzy, którzy nigdy w życiu nie poświęcili ani chwili czasu, aby zbadać co można osiągnąć z najprostszym kalkulatorem, mogą to przeczytać i poświęcić temu parę chwil. Po przeczytaniu tekstów załączonych poniżej, mogą zauważyć coś, na co my nie zwróciliśmy uwagi. Będziemy wdzięczni za komentarz.

Do początkowych wydarzeń inicjujących rachunek prawdopodobieństwa należy epizod z pytaniem skierowanym przez Kawalera de Mere do Pascala. opisany w liście Pascala do Fermata. Spójrz do odpowiedniego załącznika.

Doświadczenie losowe, które daje dwa wyniki nazywamy tradycyjnie "schematem Bernoulli'ego". Jeden z wyników nazywamy sukcesem, drugi porażką.  Np doświadczenie losowe polegające na rzucie monetą daje dwa wyniki: orzeł lub reszka. Na ogół wierzymy, że szanse wypadnięcia orła są takie same jak reszki.

Liczby i sprawy wokół liczb

Tu będzie tekst o liczbach dziesiętnych, liczbach rzeczywistych, ułamkach, ułamkach dziesiętnych, rozwinięciach dziesiętnych i wielu innych rodzajach liczb i konceptach w nimi związanych i o wyrażeniach algebraicznych oraz równaniach i układach równań.

Ważną metodą w rozwiązywaniu problemów jest jednoczesne użycie wielu reprezentacji. O tak używanych reprezentacjach będziemy mówili jak o reprezentacjach równoległych.

Tu podajemy przykłady reprezentacji enaktywnych, rysunkowych, ikonicznych, słownych, i symbolicznych. Często sprawy, które są problemem w jednej reprezentacji, są oczywiste w tej drugiej, sprzężonej z nią semantycznie (znaczeniowo). Często się to wykorzystuje, zapisując treść reprezentacji słownej za pomocą symboliki algebraicznej, tj. w reprezentacji algebraicznej.

Przyjrzyj się załączonemu rysunkowi. To jest schematycznie narysowany krajobraz:

Słońce zachodzi,

Oś symetrii księżyca,

a gdzie jest słońce?

(Poniżej, czy powyżej osi?)

Kartka papieru A4 jest interesującym modelem prostokąta. Jest modelem prostokąta o bokach, które są w proporcji "pierwiastek z dwóch". Podziel 297 przez 210, oczywiście na kalkulatorze, a nie w głowie lub ołówkiem na papierze, bo szkoda Twojego czasu. (Jak nie masz kalkulatora, to sobie kup taki za 4.99, albo poszukaj kalkulatora w Twojej komórce). Gdy to zrobisz, to dostaniesz...

Na początek przeczytaj dwa artykuły z kwartalnika NiM, podane w załączeniu.

1  Romby w prostokącie, w szczególności w prostokącie A4

2  Rożki sześcianu

Warto je uważnie przeczytać samemu lub dać uczniowi do przeczytania i krótkiego zreferowania w klasie. Oczywiście dobremu i chętnemu uczniowi. Uczeń nie musi tego dokładnie referować. Wystarczy, że zreferuje główny pomysł, np. dlaczego zaprojektowano wymiary kartek A4 w taki sposób, a nie inaczej, i po swojemu w przybliżeniu to wytłumaczy.