Doświadczenie losowe, które daje dwa wyniki nazywamy tradycyjnie "schematem Bernoulli'ego". Jeden z wyników nazywamy sukcesem, drugi porażką.  Np doświadczenie losowe polegające na rzucie monetą daje dwa wyniki: orzeł lub reszka. Na ogół wierzymy, że szanse wypadnięcia orła są takie same jak reszki.

Liczby i sprawy wokół liczb

Tu będzie tekst o liczbach dziesiętnych, liczbach rzeczywistych, ułamkach, ułamkach dziesiętnych, rozwinięciach dziesiętnych i wielu innych rodzajach liczb i konceptach w nimi związanych i o wyrażeniach algebraicznych oraz równaniach i układach równań.

Ważną metodą w rozwiązywaniu problemów jest jednoczesne użycie wielu reprezentacji. O tak używanych reprezentacjach będziemy mówili jak o reprezentacjach równoległych.

Tu podajemy przykłady reprezentacji enaktywnych, rysunkowych, ikonicznych, słownych, i symbolicznych. Często sprawy, które są problemem w jednej reprezentacji, są oczywiste w tej drugiej, sprzężonej z nią semantycznie (znaczeniowo). Często się to wykorzystuje, zapisując treść reprezentacji słownej za pomocą symboliki algebraicznej, tj. w reprezentacji algebraicznej.

Przyjrzyj się załączonemu rysunkowi. To jest schematycznie narysowany krajobraz:

Słońce zachodzi,

Oś symetrii księżyca,

a gdzie jest słońce?

(Poniżej, czy powyżej osi?)

Kartka papieru A4 jest interesującym modelem prostokąta. Jest modelem prostokąta o bokach, które są w proporcji "pierwiastek z dwóch". Podziel 297 przez 210, oczywiście na kalkulatorze, a nie w głowie lub ołówkiem na papierze, bo szkoda Twojego czasu. (Jak nie masz kalkulatora, to sobie kup taki za 4.99, albo poszukaj kalkulatora w Twojej komórce). Gdy to zrobisz, to dostaniesz...

Na początek przeczytaj dwa artykuły z kwartalnika NiM, podane w załączeniu.

1  Romby w prostokącie, w szczególności w prostokącie A4

2  Rożki sześcianu

Warto je uważnie przeczytać samemu lub dać uczniowi do przeczytania i krótkiego zreferowania w klasie. Oczywiście dobremu i chętnemu uczniowi. Uczeń nie musi tego dokładnie referować. Wystarczy, że zreferuje główny pomysł, np. dlaczego zaprojektowano wymiary kartek A4 w taki sposób, a nie inaczej, i po swojemu w przybliżeniu to wytłumaczy.

030 Krawedzie skosne i prostopadle szescianu CustomProste skośne to są takie dwie proste, które nie leżą w jednej płaszczyźnie. Nie można ich zmieścić w jednej płaszczyźnie. Nie są w jednej płaszczyźnie zawarte. Nie są współpłaszczynowe. Jeszcze inaczej można to wyrazić w ten sposób: nie istnieje płaszczyzna, która zawiera obie te proste jednocześnie. Żadna płaszczyzna nie może ich zawierać jednocześnie.

031 Domek Pappusa a tw Pitagorasa CustomDobrze przemyślane matematycznie plakaty i dobrze opracowane graficznie mogą być znakomitą ozdobą w klasie i mogą zachęcać do matematyki. Nie powinny być przeładowane treścią. Powinny być "plakatowe", czytelne od pierwszego rzutu oka. Ale powinny też mieć jakiś szczegół, który kusi, aby spojrzeć jeszcze raz. Przyjrzyjcie się dobrym plakatom. Często te najlepsze pomysły widać w reklamach, bo tam wszystkim zależy na dobrym efekcie i dobrze za to płacą. Czy w reklamach są używane wątki matematyczne? Bardzo rzadko, ale są. Spróbujcie to spostrzec.