Dydaktyka matematyki

Czy ocenianie przez zdobywanie sprawności może być zastosowane w nauczaniu matematyki?

Propozycja oceniania przez zdobywanie sprawności nie jest niczym nowym. Parę ładnych lat temu, w Matematyce, maj-czerwiec 1992, Małgorzata Mikołajczyk zaproponowała dla szkoły podstawowej listę umiejętności do zdobywania przez uczniów klas I-III i osobno IV-V i VI-VIII.

Każda z tych umiejętności, tak jak sprawności harcerskie, była związana z pewnym tytułem do zdobycia i odpowiednią nazwą.

Read more: Czy ocenianie...

Pomysły na lekcje, współpraca między nauczycielami

W zalączonych tekstach, prezentacjach, obrazkach lub krótkich filmikach są przedstawione krótko pewne pomysły tematów na lekcję, lub na kilka lekcji, a czasem na prace o przedłużonym czasie wykonania, np. dwutygodniowym, W tym czasie wskazany jest stały kontakt grupy opracowującej temat z nauczycielem.

Read more: Pomysły na...

Kalkulator w przedszkolu

Dostęp do czterodziałaniowych kalkulatorów jest dzisiaj powszechny. Nawet małe dzieci mogą to mieć w swoim telefonie kmórkowym. Taki kalkulator kosztuje mniej więcej tyle, co jednorazowy bilet komunikacji miejskiej. Ale zaznajamiać z nim dzieci trzeba bardzo wolno i w stylu zabawy. Od najbardziej elementarnych zabaw, do nieco bardziej zaawansowanych. Poniżej załączamy tekst, który jest krótką opowieścią o tym, jak to można zrobić. Można to zrobić na wiele sposobów. Nie warto ustalać w programie zbyt dokładnie szczegółów, bo te zależą od okoliczności i od dzieci z jakimi ma się do czynienia.

Read more: Kalkulator w...

Sześciopunktowe nauczanie wg Cockcrofta

Tak zwany Raport Cockcrofta w początkach lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia wzbudził wielką dyskusję nad tym jakiej matematyki potrzeba dzisiaj dorosłym, aby mogli rozumieć co się dzieje wokół w społeczeństwie, interpretować informacje i pracować zawodowo.

Okazało się, że taka "matematyka potrzebna wszystkim" jest bardzo skromna. Skromna jest dlatego, że w szkole uczymy matematyki, która w dużej części jest przestarzała i zapomina się o niej z chwilą opuszczenia szkoły. Przy napełnianiu baku paliwem zwykle wyknujemy inne obliczenia w głowie niż te "szkolne". Do wypełniania PITu mamy inne metody niż te słupki wykonywane ręcznie ołówkiem na kratkowanym papierze.

Read more: Sześciopunktowe...

Standardy amerykańskie i ich wpływ

Standardy to są wzorce. Wzorce dobrego nauczania, zebrane i opatrzone licznymi komentarzami przez NCTM, odpowiednik naszego Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki w Ameryce, w początku lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia.

Wzorce opracwało NCTM (National Council of Teachers of Mathematics). Wywarły one wielki wpływ na sposób myślenia o programach nauczania, raczej w kierunku ukazywania wzorców dobrej praktyki, niż w kierunku publikowania listy tematów bez przykładów, co się za tymi tematami kryje i jaki styl nauczania przyjąć. Podano co staje się mniej ważne, a co nabiera znaczenia.

Read more: Standardy...