Aby coś nowego zrozumieć, muszę znaleźć odpowiednią do rzeczy metaforę. Jakąś personalizację. Najlepiej rysunek, albo jakiś przestrzenny układ. Strukturę. Tylko wtedy mogę sobie odpowiadać na pytania, rozwiązywać problemy. Mogę nawet wtedy dokonywać manipulacji i przekształceń zbudowanych na takiej podstawie pojęć.Tylko wtedy, gdy znajdę odpowiednią do rzeczy metaforę. Bez metafory nie potrafię.

(Anna Sfard, "Reifikacja jako powstawanie metafory", w "For the learning of matematics", FLM vol 14 nr 1 1994)

 Aby pobrać załącznik kliknij prawym przyciskiem myszy na tytule pliku i "Zapisz jako..."

Attachments:
Download this file (028_Ania Sfard, Reifikacja itd.pdf)028_Ania Sfard, Reifikacja itd.pdf[ ]62 kB
Download this file (028_FLM, vol 14 nr 1, 1994.pdf)028_FLM, vol 14 nr 1, 1994.pdf[ ]27 kB
Download this file (028_Metafora Kilpatricka,ulamek to jest punkt na osi liczbowej.JPG)028_Metafora Kilpatricka,ulamek to jest punkt na osi liczbowej.JPG[Wartość ułamka to jest punkt na osi liczbowej, ale nie kazdy punkt wyraża się ułamkiem]731 kB
Download this file (028_Metafora telefoniczna dla liczby,klasa5.pdf)028_Metafora telefoniczna dla liczby,klasa5.pdf[ ]156 kB
Download this file (028_Panie.JPG)028_Panie.JPG[ ]1229 kB
Download this file (028_Panowie.JPG)028_Panowie.JPG[ ]1226 kB
Download this file (028_Trzy kubki, NiM 28-29.pdf)028_Trzy kubki, NiM 28-29.pdf[ ]114 kB